Uskoro u školu, danas u knjižnicu

U Gradskoj knjižici Beli Manastir ustrojen je program „USKORO U ŠKOLU, DANAS U KNJIŽNICU“ namijenjen djeci u godini prije polaska u osnovnu školu, a kao podrška programu predškole koji se provodi u vrtićima. Program je besplatan za sve polaznike, te se odvija prema unaprijed utvrđenom planu.

Obilježja programa “Uskoro u školu, danas u knjižnicu”

  • podrška programu predškole u lokalnoj zajednici s postojećim potencijalima i resursima,
  • poticanje svih aspekata djetetova razvoja,
  • nastojanje da dijete upozna prostor knjižnice i u njemu dobije osjećaj sigurnosti i prihvaćenosti,
  • utjecaj na djetetovu osobnost u smislu jačanja pozitivne i realne slike o sebi pružanjem prigoda i mogućnosti za samoostvarenje, omogućivanje stjecanja iskustva o različitostima te upućivanje na osnovne moralne vrijednosti i tradicije kojoj dijete pripada,
  • poticanje razvoja u zajednici i osjećaja za zajednicu u kojoj dijete odrasta,
  • upoznavanje s osnovnim socijalnim vještinama u prostoru knjižnice, te stjecanje osnovnih znanja i vještina u knjižnici kao nezaobilaznom prostoru uspješnog obrazovnog procesa,
  • praćenjem razvoja osnovnih vještina moguće je uočiti posebne potrebe/sposobnosti djeteta, surađivati s roditeljima i stručnjacima.

Uže zadaće programa

  • razvijanje individualnih potencijala djeteta i dosezanje optimalne razne spremnosti za nove oblike učenja,
  • osposobljavanje za prihvaćanje novih osoba, prostora i obveza u koje će se uklopiti buduće školske obveze,
  • adaptacija na okruženje bogato tiskanom građom kako bi se razvila ljubav prema čitanju i knjigama,
  • poticanje otvorenosti, komunikacije i kreativnosti,
  • otvorenost za primanje usmenih i pisanih poruka,
  • prevencija teškoća u socijalnim vještinama, početnom čitanju i pisanju,
  • uključivanje roditelja i članova uže obitelji na izvore i informacije koje su im dostupne u njihovoj knjižnici,
  • razvijanje navike uspješnih posjeta knjižnici, koja će voditi uspješnoj cjeloživotnoj pismenosti.

Ustrojstvo programa

Program je ustrojen u skladu sa Smjernicama za knjižnične usluge za bebe i djecu rane dobi, Smjernicama za knjižnične usluge za djecu, Smjernicama za knjižnične usluge za multikulturalne zajednice i Pravilnikom o sadržaju i trajanju programa predškole.
Prostor: program se provodi na dječjem odjelu Gradske knjižnice Beli Manastir.
Sredstva za provedbu programa: osigurava Gradska knjižnica Beli Manastir, te koordinator i voditelji programa u suradnji s roditeljima. Program je besplatan i ne podrazumijeva nikakva novčana davanja roditelja ili skrbnika djeteta, a niti dijete niti roditelji/skrbnici moraju biti članovi Knjižnice. Potrebna sredstva za provedbu programa resursi su Gradske knjižnice.

  • Knjižnična građa namijenjena predškolskom uzrastu: slikovnice, knjige, stripovi.
  • Audio-vizualna sredstva: cd-radio, televizor, dvd, projektor, osobno računalo i sl.
  • Sredstva za likovno i govorno izražavanje: papir, boje, kistovi, radni listovi za jezične igre, slike, lutke i sl.
  • Sredstva za kreativan rad: kartonske i plastične kutije, prazna ambalaža, stiropor i sl.
  • Vrijeme provođenja programa: predviđeno trajanje programa je od ožujka do lipnja tekuće godine. Program će se prilagoditi slobodnom vremenu djece i roditelja. – Preporučeno je vrijeme odvijanja programa subota u prijepodnevnim satima.
  • Broj polaznika: programa ograničen je prostornim mogućnostima dječjeg odjela, odnosno polaznike je programa potrebno podijeliti u skupine od maksimalno desetero djece kako bi provedba bila što kvalitetnija i sadržajno bogatija, a svakom djetetu pružena potrebna pozornost, prostor i vrijeme.
  • Način prijave: kako bi program bio što je moguće kvalitetniji potrebna je prethodna prijava roditelja/skrbnika da će dijete sudjelovati u programu. Prijava nije obvezujuća, a obavlja se na način da se popuni prijavnica kojom se dijete prijavljuje u program.

Sudionici provedbe programa

  • Koordinator programa je ravnateljica Gradske knjižnice Beli Manastir dr.sc. Marija Kretić Nađ. Odgovorna je za sastavljanje programa, osiguravanje potrebnih uvjeta za optimalan rad, izbor voditelja, osiguranje prostora, opreme i sredstava. Ravnateljica će pomoći voditeljima programa uspostaviti vezu sa čimbenicima izvan ustanove koji mogu pomoći pri organizaciji i provedbi predviđenog programa.
  • Voditelji programa i stručni suradnici na programu zaposlenici su Gradske knjižnice Beli Manastir, te su neposredni izvršitelji programa. Njihov stručni profil uključuje stručno verificirano znanje odgojno-obrazovnih predmeta Filozofskog fakulteta u Osijeku i dugogodišnje iskustvo u radu s djecom svih dobnih skupina na dječjem odjelu Gradske knjižnice. Oni ujedno nabavljaju knjige i slikovnice za potrebe dječjeg odjela, a razvili su uspješnu komunikaciju s odgajateljima i djecom Dječjeg vrtića Cvrčak u Belom Manastiru.
  • Roditelji/skrbnici su važan temeljni dio programa. Program za predškolce Gradske knjižnice nije obvezan dio obrazovanja, već se temelji na dobrovoljnom uključivanju roditelja i djece u njegovu provedbu. Korisno je za budućnost djeteta da prvi susreti u knjižničnom okruženju budu u prisutnosti roditelja ili skrbnika, te da budu opušteni, otvoreni i u dobrom pozitivnom raspoloženju kako bi dijete prihvatilo knjižnicu kao mjesto ugode, razonode, druženja i neprisilnog učenja. Roditelji dovode dijete u knjižnicu, mogu, ali nisu obvezni prisustvovati programu, te trebaju doći po dijete nakon završetka svakog susreta. Dijete ne može samo napustiti prostor knjižnice bez pratnje roditelja ili skrbnika.
  • Odgajatelji Dječjeg vrtića Cvrčak stručne su kompetentne osobe koje kontinuirano prate razvoj djece u vrtićkim skupinama. Dugogodišnjom suradnjom uspostavljeno povjerenje rezultira organiziranim posjetima djece vrtića Gradskoj knjižnici. Odgajatelji koji rade u programu predškole svojim stručnim savjetima mogu doprinijeti uspješnosti programa.
  • Učitelji osnovnih škola trebaju biti upoznati s provedbom programa kao dodatnom mogućnošću pripreme za školu. Svojom stručnošću mogu doprinijeti njegovom uspjehu, te po polasku djeteta u školu sudjelovati u evaluaciji programa.
Skip to content